De 7 pagina’s die ieder online bedrijf minimaal moet hebben

Gea Simons
jul 9, 2019

De 7 pagina’s die ieder online bedrijf minimaal moet hebben

Je website is het online visitekaartje van jouw bedrijf. Belangrijk dus om er voor te zorgen dat het online plaatje ook helemaal klopt. En dat gaat (veel) verder dan het uiterlijk, wat er op je website staat is minimaal net zo belangrijk.

Om je te helpen heb ik een lijst gemaakt van de 7 pagina’s die je minimaal op je website zou moeten hebben als een online bedrijf én deel ik een paar tips voor wat er op die pagina’s moet staan!

De 7 pagina's die ieder online bedrijf minimaal moet hebben _ Handige blogs voor online onderneemsters _  Jouw technische coach

Startpagina

Een inkopper wellicht, maar de startpagina (home page) is nog steeds de meest bezochte pagina van je website. Het is tegelijkertijd ook de pagina waarop de meeste bezoekers de website weer verlaten, des te belangrijker dus om deze pagina zo goed mogelijk te benutten.

Deze items mogen daarom niet ontbreken op je startpagina:

  • Een uitnodigende kop die benadrukt wat je doet
  • Een introductie over wie jij bent met een foto van jezelf
  • Een uitleg over wat je voor wie kan doen
  • De voordelen die jij kan bieden
  • Een call-to-action
  • Een inschrijfoptie voor je nieuwsbrief
  • Aanbevelingen en beoordelingen

Over jou pagina

Een must voor elk online bedrijf wat mij betreft. Ik geloof er heilig in dat mensen van mensen kopen en dat deze pagina daarom een belangrijk onderdeel van je website moet zijn. Deze pagina onderscheid jou van de grote spelers in het veld. Wees dus niet bang om jezelf te laten zien op je website en te vertellen wie je bent en waarom je doet wat je doet.

Contactpagina

Als bezoekers contact met je wil opnemen moeten dit snel te vinden zijn. Alleen een email adres in de footer is in deze tijd simpelweg niet genoeg. Zorg er dus voor dat je een contact pagina hebt en dat deze duidelijk in het hoofdmenu (maar ook in de footer) terug te vinden is.

Tip: Een contactpagina bevat meer dan alleen je e-mail adres. Gemak dient namelijk de mens. Zorg daarom voor meerdere mogelijkheden om contact met je op te nemen zoals telefonisch, via WhatsApp of via het contactformulier.

Aanbod pagina

Ook een open deur misschien, maar je bent een online ondernemer en biedt iets aan. Of dit nu een dienst is of producten, zorg dat hetgeen je verkoopt ook goed te vinden is. Wees zo duidelijk en compleet mogelijk over wat je aanbiedt. Bied je meerdere diensten of producten aan? Zorg er dan voor dat elk zijn eigen pagina heeft.

Privacyverklaring

Sinds mei 2018 is de nieuwe Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in werking getreden. Als online bedrijf dien je aan deze wetgeving te voldoen en hoor je daarom ook een privacyverklaring te hebben.

De volgende punten moeten worden opgenomen in de privacyverklaring:

  • Je bedrijfsgegevens.
  • Je contactgegevens.
  • De gegevens die je verzameltmet welk doel je deze verzamelt en wat de juridische grondslag is voor het verzamelen. Een voorbeeld hiervan is dat je de naam, het adres, het e-mailadres en een telefoonnummer nodig hebt voor het verwerken van de bestelling van je klant.
  • Welke partijen toegang hebben tot deze gegevens en waarom. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de webshophost, de verzendservice, de betaalservice, het mailprogramma en ook Google Analytics.
  • Waar cookies gebruikt worden en met welke reden.
  • Hoe lang gegevens bewaard worden. Noem hier niet zomaar een getal maar onderbouw deze ook. Zo moeten facturen bijvoorbeeld 7 jaar bewaard worden voor de belastingdienst.
  • Dat klanten altijd het recht hebben opgeslagen persoonlijke gegevens op te vragen, te corrigeren en/of te laten verwijderen.
  • Dat klanten altijd bezwaar mogen maken tegen de verwerking van persoonlijke gegevens.
  • Dat klanten een toestemming voor gebruik van gegevens (bijvoorbeeld voor het ontvangen van de nieuwsbrief) ten alle tijde mogen intrekken.
  • Dat een klant voor klachten ook terecht kan bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
  • Indien je gebruik maakt van profilering dien je ook dit aan te geven met de reden waarom je dit doet.
  • Tot slot moet je ook aangeven dat persoonsgegevens worden opgeslagen op servers buiten de EU indien dit van toepassing is.

Blog

Om je online vindbaarheid te verbeteren is regelmatig nieuwe content toevoegen aan je website essentieel. Een blog pagina is daarom wat mij betreft onmisbaar. Hiermee laat je niet alleen Google zien dat je website up-to-date is, ook zorg je ervoor dat je bezoekers een reden hebben om terug te komen naar je website. Let er wel op dat je niet zomaar iets blogt maar dat je blog ook echt waarde heeft.

Tip: De sleutel van nieuwe content plaatsen is regelmaat en het maakt dan niet uit of dit één keer per week is of één keer per maand.

Algemene voorwaarden

Alhoewel algemene voorwaarden geen wettelijke verplichting zijn raad ik iedere onderneemster aan algemene voorwaarden op de website te plaatsen. Simpelweg omdat het hebben van algemene voorwaarden de risico’s van het ondernemerschap verkleinen, zorgen voor duidelijkheid tussen jou en je klant en je een hoop tijd, geld, frustratie en problemen besparen.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *