De perfecte nieuwsbrief

Gea Simons
okt 18, 2018
De perfecte nieuwsbrief _ Handige blogs voor online ondernemers _ Jouw technische coach

Een nieuwsbrief is een perfect medium om je klanten op de hoogte te houden en vooral ook top of mind te blijven bij je klanten. Doordat je regelmatig in beeld komt, zal een klant eerder aan je denken als hij of zij iets nodig heeft. Wat mij betreft is een nieuwsbrief dan ook een must voor elk online bedrijf. Maar hoe is de perfecte nieuwsbrief opgebouwd en wat zet je er eigenlijk in?

E-mail service programma

Als je nieuwsbrieven gaat versturen kun je het beste via een e-mail service programma werken. Bij een aantal webwinkelhosts zit een dergelijk programma ingebouwd, echter zijn deze vaak beperkt in de mogelijkheden. Daarom is een extern e-mail service programma een betere oplossing. Om een goede keuze te maken is het belangrijk om voor jezelf een aantal zaken op een rij te zetten voor je die keuze maakt.

  • Hoe groot is je klantenbestand?
  • Hoeveel nieuwsbrieven ga je versturen?
  • Heb je zelf technische kennis?
  • Wat ben je bereid te betalen?

Er zijn meerdere e-mail service programma’s waar je uit kunt kiezen. Sommige kosten geld, maar er zijn ook e-mail service programma’s waarvan je gratis gebruik kunt maken zolang je onder een bepaald aantal e-mailadressen en verstuurde e-mails blijft. Geweldig als je net begint en je het bestand nog moet opbouwen. Houd er echter wel rekening mee dat naarmate je bestand groeit, er op den duur wel kosten bij komen kijken. Het is dus goed om van te voren al te bepalen hoeveel je bereid bent om te betalen voor het versturen van nieuwsbrieven.

Ook zit er nogal verschil in technische kennis die nodig is om de diverse programma’s te gebruiken. Let ook hier goed op.

Hieronder heb ik een aantal e-mail service programma’s op een rij gezet die voor jou, als (beginnende) webwinkelier interessant kunnen zijn.

Mailchimp

Mailchimp is wel het meest bekende en meest gebruikte programma in Nederland. Het grote voordeel van Mailchimp is dat het gratis is zolang je onder een e-mail bestand van 2.000 en 12.000 verzonden nieuwsbrieven per maand blijft. Er is wel wat technische kennis nodig, maar met een goede uitleg kom je al heel ver. Groeit je e-mail bestand, dan is de betaalde versie van Mailchimp ook nog een prima optie. Een nadeel is echter wel dat Mailchimp volledig in het Engels is en het gebruik dus wat lastiger kan zijn als je niet goed bent in de Engelse taal.

ActiveCampaign

ActiveCampaign is een prima alternatief voor Mailchimp met als grootste voordelen dat het backend programma ook in het Nederlands is en dat het programma zelf heel eenvoudig werkt. Je kunt dus al snel van start met het versturen van nieuwsbrieven. ActiveCampaign is echter wel een betaalde service. De instapprijs voor een Lite abonnement is $ 9 per maand voor 500 contacten. Het maakt dan echter niet uit op hoeveel lijsten een contact staat. In tegenstelling tot Mailchimp rekent ActiveCampaign een contact maar één keer.

Newsletter2Go

Newsletter2Go is het Nederlandse alternatief voor Mailchimp. Ook van Newsletter2Go kun je gratis gebruik maken tot 1000 e-mails per maand. Kom je hierboven kun je een keuze maken tussen een prepaid versie en een abonnementsversie. Ook voor Newsletter2Go is wat technische kennis nodig, maar omdat alles in het Nederlands wordt uitgelegd spreekt het eigenlijk ook wel voor zich.

Bobmail

Bobmail is ook een Nederlands bedrijf met uitgebreide opties. Echter is het wel een betaalde service (€ 50/maand voor 500 contactpersonen). Daar staat wel tegenover dat Bobmail je helpt met het opzetten en bedenken van slimme e-mailmarketing strategieën en een prima klantenservice heeft die je kan helpen.

De perfecte nieuwsbrief

Je hebt gekozen voor een e-mail service programma en bent er klaar voor om je eerste nieuwsbrief te maken en te versturen. Maar hoe is nou een perfecte nieuwsbrief opgebouwd en wat zet je er nu in?

Om een perfecte nieuwsbrief te schrijven is het goed om voor jezelf eerst een antwoord te geven op de volgende vragen:

  • Aan wie schrijf je de nieuwsbrief?
  • Waarom schrijf je de nieuwsbrief?
  • Wat zet je in de nieuwsbrief?
  • Wanneer wil je de nieuwsbrief versturen?

Vooral ook het gedeelte aan wie is erg belangrijk omdat je hiermee de toon van je nieuwsbrief bepaald (je of u bijvoorbeeld).

De opbouw van een nieuwsbrief

Het eerste wat je klant ziet zijn de titel en de afzender. Zorg daarom voor een titel die nieuwsgierig maakt en een duidelijke afzender heeft. Verder is een nieuwsbrief grofweg opgebouwd in 3 gedeeltes; de introductie, de boodschap en de afsluiting. Daarnaast heeft een nieuwsbrief nog een header en een footer.

De header

Je kunt je header natuurlijk simpel houden en je logo hier neer zetten. Maar dat is zonde van de ruimte en de mogelijkheden. De header is immers het eerste wat je lezer ziet als hij of zij de nieuwsbrief opent. Maak dus een pakkende header en verwerk hier bijvoorbeeld al een duidelijke call-to-action in.

De introductie

Het is aan te raden te beginnen met een kort inleidend gedeelte waarin je de lezer persoonlijk toespreekt. “Hallo Gea, …” werkt beter dan “Beste lezer..”. De meester e-mail service programma’s werken met zogenoemde merge tags.  Voor Mailchimp is dit bijvoorbeeld *|FNAME|*.

Zet verder in je introductie een pakkende inleiding naar wat gaat komen met een teaser om je lezer nieuwsgierig te maken en door te lezen. Om het jezelf makkelijker te maken kun je een thema gebruiken in de nieuwsbrief waaromheen je de nieuwsbrief schrijft. In de inleiding kun je hier dan ook wat over vertellen.

De boodschap

In dit gedeelte zet je wat je wilt delen met je lezer. Het mag voor zich spreken dat de content van een nieuwsbrief je lezers moet aanspreken en ook nieuwswaarde moet hebben. Om je wat inspiratie te geven heb ik hieronder een aantal tips voor je:

  • Deel een leuke, grappige, ontroerende, sprekende foto.
  • Plaats een maandelijkse quote.
  • Deel een passende “weggever” zoals een leuk weetje, lekker recept, toffe DIY, supertip, top 3 voor het weekend, etc. Een weggever waaraan je lezer dus direct iets heeft.
  • Prijs een product(groep) of dienst aan.
  • Doe een speciale kortingsactie.
  • Kondig je acties aan.
  • Sta je op een evenement? Laat het je lezer weten.
  • Doe een prijsvraag met je nieuwsbrieflezers.
  • Heb je een prijsvraag gehad? Laat de winnaar een foto er van maken en deel dit met je lezers.
  • Zet één van je nieuwsbrieflezers in het zonnetje.
  • Haak in op de actualiteit.
  • Laat jezelf zien en vertel iets over jezelf.
  • Blog je? Gebruik je nieuwsbrief dan om je lezers op je nieuwste blog te wijzen.
  • Call-to-action!! Je wilt met je nieuwsbrief je lezers naar je website krijgen, zorg dus voor een duidelijke call-to-action om ze daar te krijgen.

De afsluiting

Sluit je nieuwsbrief af door je lezer bijvoorbeeld een fijne week te wensen en te ondertekenen met je naam (Lieve groet, Gea). Ook dit maakt je nieuwsbrief persoonlijker en toont dat je betrokken bent bij je lezers.

De footer

In de footer zet je de volgende zaken:

  • Sociale media knoppen
  • Bedrijfsgegevens inclusief e-mail en website
  • Copyright tekst
  • Een tekst als “Je ontvangt deze nieuwsbrief omdat je jezelf hebt aangemeld via de website. Wil je de nieuwsbrief niet meer ontvangen, klik dan op onderstaande link.”
  • Een link om uit te schrijven
  • Een link om gegevens te wijzigen

Deze pagina bevat affiliate linken.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *