Dat Google Analytics dé website is om inzicht te krijgen in je website bezoekers en hun gedrag, weet bijna iedereen. Toch wordt het lang niet door elke ondernemer gebruikt. In mijn ogen een gemiste kans, want Google Analytics is een bron van informatie waarmee je jouw website kunt verbeteren.
Wat is Google Analytics?
Om bij het begin te beginnen, wat is Google Analytics (GA) nu eigenlijk? GA is een gratis dienst van Google waarmee je niet alleen het aantal bezoekers kunt meten, maar ook inzicht kunt krijgen in hoe bezoekers je website gebruiken, via welke manier ze op je website terechtkomen en hoe je ervoor kunt zorgen dat ze terugkomen. Deze informatie kun je uit de vele rapporten filteren die tot je beschikking staan. Zo kun je bijvoorbeeld live kijken hoeveel bezoekers er op je website zijn en waar ze vandaan komen, bekijken wie er op je website komen (demografie, geografie) en inzicht krijgen in je conversies. Belangrijke informatie die je kunt gebruiken om jouw website te optimaliseren voor je potentiële klanten.
Google Analytics gebruiken
Nadat alles goed is ingesteld kan Google Analytics toegepast worden op je eigen website. Er zijn eindeloos veel mogelijkheden qua rapporten. Hieronder een aantal rapporten uitgelicht.
Het doelgroep rapport
Het doelgroep rapport geeft informatie over één van de belangrijkste punten voor je online bedrijf, namelijk over de bezoekers. Om specifiek te zijn geeft dit gedeelte informatie over hoeveel bezoekers je ontvangt en wie je bezoekers zijn. Je kunt het doelgroep rapport bekijken voor alle bezoekers, maar je kunt ook een specifieke groep bezoekers uitlichten door een segment toe te voegen. Zo kun je bijvoorbeeld het segment betaald verkeer, direct verkeer of terugkerende gebruikers selecteren en die vergelijken met alle bezoekers of met elkaar.
Het demografie rapport
Het demografie rapport geeft inzicht in jouw doelgroep (onder andere geslacht en leeftijd). Met het inzicht in wie nu daadwerkelijk de mensen zijn die bij jou kopen, maak je jouw doelgroep nog specifieker. Met deze kennis kun je veel gerichter gaan adverteren op bijvoorbeeld Facebook. Standaard worden hier alle gebruiker weergegeven, maar ook hier kun je weer een segment toevoegen. Een belangrijk segment is converteerders. Dit zijn daadwerkelijke kopers. Hiermee zie je dus duidelijk wie er bij jou koopt.
Acquisitie
Acquisitie is een rapport dat veel informatie geeft over de herkomst van de bezoekers. In één overzicht staat de verdeling tussen de verschillende kanalen, het gedrag per kanaal en het conversie percentage per kanaal. Hiermee kun je dus in één keer zien welk kanaal voor jou het meeste oplevert en waar het dus de moeite waard is meer in te investeren.
Het rapport gedrag
In het rapport gedrag tenslotte staat welke pagina’s er worden bezocht en op welke pagina de bezoekers uitstappen. Met deze informatie kan de website verder verbeterd worden. Wordt een bepaalde product- of dienstpagina bijvoorbeeld veel bezocht, maar worden het product of de dienst van deze pagina weinig besteld/geboekt? Dan is dit het teken dat de pagina en/of het product of de dienst niet aan de verwachtingen voldoen van jouw bezoeker. Door hier teksten en afbeeldingen aan te passen kun je meer bezoekers over de streep trekken om het product of de dienst toch te bestellen/boeken.
Waar moet je het absoluut gaan gebruiken?
Google Analytics geeft veel informatie over bezoekers, de website en de marketingcampagnes die je gebruikt. Met deze informatie kun je direct zelf wat doen. Besef echter wel dat dit niet in één keer een uurtje kan. Google Analytics moet een onderdeel van de wekelijkse routine worden om meer inzicht te krijgen. Ga je het consequent gebruiken, dan zul je er zeker winst uit gaan halen voor jouw online bedrijf.
0 reacties