Hoe gaat het nu verder met de AVG?

Gea Simons
jul 1, 2019
Hoe gaat het nu verder met de AVG_ _ Handige blogs voor online onderneemsters _ Jouw technische coach

Het is inmiddels alweer ruim een jaar geleden dat de nieuwe AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) in werking getreden. Waar de nieuwe AVG vorig jaar nog veel te weeg bracht bij ondernemers, sportclubs, scholen en andere organisaties, lijkt de rust inmiddels volledig weder gekeerd en hoor je er nog weinig over. De vraag is dan ook: Hoe gaat het nu verder met de AVG?

Eerst een terugblik op afgelopen jaar

Zoals ik al zei, bracht de AVG vorig jaar veel te weeg. Op 25 mei 2018 trad de nieuwe AVG in werking getreden en al snel bleek dat zelfs overheidsinstanties als de belastingdienst niet binnen de gestelde termijn aan de nieuwe wetgeving kon voldoen. Ook bleek de nationale politie zijn zaakjes niet op orde te hebben met als gevolg dat zij een boete opgelegd kregen van de Autoriteit Persoonsgegevens. In totaal kwamen er in 2018 11.000 klachten binnen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.  De meeste van deze klachten gingen over de privacy en vooral over de rechten van betrokkenen. Daarnaast kwamen er veel klachten binnen over het verzamelen van overbodige persoonsgegevens en over het ongewenst doorgeven van persoonsgegevens aan derden.

Toch werden er uiteindelijk maar 17 keer handhavingsmaatregelen genomen. Maar dat kwam meer door onderbezetting van de Autoriteit Persoonsgegevens en doordat het implementeren van de AVG nog niet volledig was voltooid.

Wat kunnen we dan nu verwachten van de AVG?

Minister Dekker trekt 3,4 miljoen euro extra uit voor de Autoriteit Persoonsgegevens in verband met de AVG. Dit bovenop het al verhoogde budget  van 7 miljoen per jaar. Zo kan de AP groeien en nieuwe taken verder invullen en uitwerken zo stelt de minister. Wat we dus kunnen verwachten van de AVG? Er zal zeker steeds meer worden gecontroleerd en gehandhaafd. Er is dus zeker geen ontkomen meer aan, alle bedrijven en instanties zullen moeten voldoen aan de AVG of hoge boetes riskeren als zij er niet aan voldoen.

Voldoet jouw bedrijf al aan de AVG?

Vraag je jezelf nu af of jouw bedrijf al aan de AVG voldoet? Wel als je de volgende punten allemaal geregeld hebt.

  • Je hebt verwerkingsovereenkomsten met alle derde partijen die voor jou verwerker zijn
  • Je hebt een verwerkingsregister waarin je onder andere bijhoudt welke gegevens je met wie deelt
  • Je hebt de privacyverklaring op je website gezet dan wel aangepast
  • Je hebt een cookiestatement (indien je gegevens deelt met partijen als Google Analytics) waarin je bezoekers kunnen kiezen welke gegevens zij willen delen
  • Je gebruikt opt-in formulieren voor het aanmelden van een nieuwsbrief waarin duidelijk staat waar iemand zich voor inschrijft

Wil jij er zeker van zijn dat jou website up-to-date is?

Met alleen een simpele homepage kom je er niet als online ondernemer. Jouw website moet het visitekaartje van je bedrijf zijn en alle (juiste) informatie bevatten die jouw bezoekers verwachten. Maar dat alleen maakt van jouw website nog niet het perfecte online bedrijf. Daarnaast komt wetgeving ook nog eens om de hoek kijken en is er nog zoiets als algemene voorwaarden.

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *