SEO voor beginnende onderneemsters

Gea Simons
mrt 24, 2017

SEO is een term die je waarschijnlijk al eens hebt gehoord. Het is een begrip die onlosmakelijk is verbonden met het hebben van een website. Maar wat is SEO nu eigenlijk en waarom is het zo belangrijk voor je online bedrijf? In SEO voor beginners leg ik dit in leesbare taal uit.

Wat is SEO?

SEO is een afkorting van de Engelse term Search Engine Optimization oftewel zoekmachineoptimalisatie. Dit houdt in dat de teksten op je website en meta-omschrijvingen zo zijn geschreven dat zoekmachines je website makkelijk op waarde kunnen schatten en kunnen koppelen aan zoektermen.

Maar SEO omvat meer dan alleen teksten. Je website moet technisch goed werken zodat de zoekmachinerobots je website ook daadwerkelijk kunnen vinden. Tenslotte is er nog een derde factor die meespeelt en dat is off-site SEO. Bij off-site SEO kun je denken aan bijvoorbeeld links naar je website en aandacht (likes, delen) op sociale media kanalen.

De meestgebruikte SEO termen

Naast SEO zijn er andere termen die je ook regelmatig zult gaan tegenkomen. Hieronder een uitleg van de meest voorkomende termen.

ALT-teksten

Een ALT-tekst is geeft een samenvatting van wat er te zien is op de afbeelding. Door deze ALT-tekst begrijpen zoekmachines waar de afbeelding over gaat. Een ALT-tekst begint al bij de bestandsnaam van een afbeelding omdat niet alle hosting programma’s je de mogelijkheid geven nog een ALT-tekst later toe te voegen of te wijzigen.

Backlinks

Backlinks zijn linken vanaf een andere website naar jouw website. Zoekmachines gebruiken backlinks als indicatie hoe interessant anderen jouw website vinden. Simpel gezegd, hoe meer backlinks naar jouw website, hoe hoger je zal komen in de ranking. Belangrijk is echter wel dat de backlinks “echte” linken zijn. Zoekmachines kunnen tegenwoordig onderscheid maken tussen waardevolle en gekochte backlinks. En waar waardevolle backlinks (zoals bijvoorbeeld in een blog) je hogerop kunnen helpen, kunnen gekochte backlinks juist averechts werken.

Kopteksten

Bij het schrijven van content is ook het gebruik van kopteksten belangrijk. Kopteksten zijn de titelteksten die je boven een alinea plaatst. H1, H2, H3 geven de grote van de titels of eigenlijk beter gezegd de belangrijkheid van de titels weer. H1 wordt meestal automatisch al toegekend aan de titel van je pagina of de naam van je product. H2 gebruik je vervolgens in je omschrijving. Heb je nog tussenkopjes die minder belangrijk zijn dan gebruik je H3 kopteksten. Zo kun je zelfs tot H6 gaan, echter zijn kopteksten vanaf H4 niet interessant meer om te gebruiken.

Ranking

Met ranking wordt de positionering in de zoekresultaten bedoeld. Belangrijk om te weten is dat de positionering van je website enorm kan verschillen. Zoekmachines zijn tegenwoordig zo ingesteld dat zoekresultaten geheel op de persoon, locatie, apparaat en zelfs tijdstip worden aangepast.

Zoektermen

Zoektermen zijn (combinaties van) woorden die in de zoekmachine worden ingetikt om een product of dienst te vinden. Door deze zoektermen in je teksten te gebruiken kunnen zoekmachines jouw website dus makkelijker aan de zoekwens verbinden.

Waarom is SEO belangrijk voor je online bedrijf?

Als je een winkel gaat openen, is het vanzelfsprekend dat je kijkt naar de locatie waar je de winkel gaat openen. Je wilt immers gevonden worden door potentiële klanten. Daarom zal je een kledingzaak niet openen op een industrie terrein, maar in een drukke winkelstraat.

Ook met je online bedrijf wil je online gevonden worden op de juiste locatie – ofwel zoektermen – door je potentiële klanten. Verkoop je dameskleding wil je immers iemand die jurken zoekt op je website krijgen en niet iemand die op zoek is naar een kandelaar. Daarom is het belangrijk dat je website helemaal klopt op SEO gebied. Door te zorgen dat de website technisch in orde is, de juiste zoektermen in de content en meta-omschrijvingen worden gebruikt en er veel waardevolle backlinks naar de website zijn, zal Google je een hogere waardering geven en je dus eerder tonen aan je potentiële klanten. Een goede SEO strategie is dus essentieel om je online bedrijf te laten groeien! En bedenk wel dat SEO tijd nodig heeft. Een online bedrijf vandaag openen levert dus niet direct klanten op via Google. Geef het dus niet te snel op!

Laat je klanten de basis zijn van je SEO strategie. Zij kopen immers je producten!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *