Wat is een sales funnel?

Gea Simons
sep 30, 2019
Wat is een sales funnel _ Praktische blogs voor online onderneemsters _ Jouw technische coach

Je hebt vast en zeker wel eens van het woord sales funnel (of marketing funnel) gehoord. Sterker nog, je bent ook zeker wel eens onderdeel geweest van een sales funnel. Een sales funnel is namelijk een veelgebruikte marketingtool om aan betalende klanten te komen. En zeker als je online je geld verdient kun je er eigenlijk niet om heen.

Wat is een sales funnel?

Een sales funnel is een verkoopproces. Visueel kun je dit het beste voorstellen als een trechter. Je stopt er aan de bovenkant veel in en aan de onder kant druppelen de belangrijkste deeltjes eruit. Vertaald naar jouw online bedrijf betekent dat aan de bovenkant van je funnel je volgers en nieuwsbrieflezers zitten. Zij kennen je nog niet lang genoeg, of nog maar net, om al een aankoop bij je te doen. Door berichten en blogs van je te lezen raken ze meer bekend met je en zullen ze een kleinere goedkopere dienst/product als een challenge of download van je kopen. Naarmate zij je langer kennen en je meer vertrouwen zullen zij uiteindelijk ook je klant worden.

Waarom een trechter?

Een trechter begint breed en eindigt smal. Zo werkt een sales funnel ook. Niet iedereen die bovenin de funnel komt zal onderaan de funnel ook daadwerkelijk je klant worden. Het kan zijn dat er geen klik is, maar ook is het goed mogelijk dat iemand gewoon langer de tijd nodig heeft en daarom wat langer aan de bovenkant van de trechter blijft hangen. Omdat lang niet iedereen je klant zal worden is het belangrijk de sales funnel te blijven vullen.

De sales funnel als klantenreis

Ik roep het wel vaker. Maak de klantenreis de basis voor wat je doet. Of het nu om je website gaat of, in dit geval, om een sales funnel, neem je klant digitaal mee aan de hand om het vertrouwen te winnen en hem of haar op de plek te brengen van de aankoop. De stappen van de funnel moeten daarom logisch zijn en niet te groot zodat de klant je blijft volgen. Wil je te snel? Dan zul je potentiële klanten tussentijds verliezen.

Een voorbeeld uit de praktijk

Het plaatje kun je nu waarschijnlijk wel voorstellen, maar hoe werkt een sales funnel in de praktijk? Ik zal als voorbeeld mijn funnel uitleggen.

Wat is een sales funnel _ voorbeeld _ Praktische blogs voor online onderneemsters _ Jouw technische coach

De gratis weggever

Mijn funnel begint met de gratis weggever. Deze weggever kan op meerdere manieren aangevraagd worden (via de website, via sociale media). Om ook online onderneemsters te bereiken die mij nog niet kennen laat ik ook een advertentie lopen. Zo vul ik de bovenkant van mijn trechter.

De bedankpagina

Na de aanvraag komt automatisch de bedank pagina. Op deze pagina staat ook een “klein” product met een prijs onder de 10 euro. Je vraagt je misschien af waarom je hier al een product aanbieding zou willen. Dat is simpel, adverteren kost geld. Met de verkoop van een klein product kun je de advertentie kosten betalen. Belangrijk is wel dat dit een digitaal product zoals een download of video waar verder geen kosten aan zijn verbonden.

De e-mail serie

Mijn e-mail serie bestaat uit 6 e-mails. 

  • De eerste e-mail is de bedank e-mail met de link voor de weggever.
  • In de tweede e-mail stel ik mijzelf voor en geef ik een aanvullende tip.
  • Ook in de derde en vierde e-mail geef ik een aanvullende tip. 
  • In de vijfde e-mail nodig ik de lezer uit voor mijn gratis webinar.

Vijf opeenvolgende e-mails dus om naar het punt te komen dat ik de lezer kan uitnodigen voor de webinar. 

Webinar

Als je mij kent weet je dat ik geen fan ben van gratis webinars, jij misschien ook wel niet. Toch is het een prima tool om je volgers/lezers jou te leren kennen en het vertrouwen te winnen. Beschaam dit vertrouwen echter niet! In mijn webinar staan de extra tips centraal, tips die de volgers/lezers nog niet kennen en die echt meerwaarde hebben. Geen lange inleiding over wie ik ben dus en al helemaal niet een ellenlang verhaal over mijn dienst en waarom deze zo fantastisch is. Doe ik dan helemaal geen aanbod? Ja zeker wel, maar dit is slechts een klein onderdeel van mijn webinar en niet het hoofdonderdeel. 

Je geeft een webinar om het vertrouwen te winnen van je toekomstige klanten. Wellicht een dooddoener, maar geef daarom ook echt nuttige informatie en tips. Ik maak het te vaak mee dat ik vol enthousiasme mijzelf aanmeld voor een webinar en dat ik dan 3 tips krijg die algemeen bekend zijn. Zo heeft een webinar voor mij niet alleen geen meerwaarde, de expert status die ik verwacht had valt dan ook weg. En dan kun je wel raden dat als het aanbod komt ik mijn interesse al verloren ben. 

Het aanbod

Dat je een gratis webinar eindigt met een aanbod, verwacht men inmiddels wel. Schaam je hier dus ook niet voor, ook jij moet je boterham verdienen. Wees wel duidelijk over wat je aanbieding is én zorg dat de aanbieding maar kort geldig is. Zo heb je de meeste kans dat iemand vanuit de webinar op je aanbod ingaat. Enne, vergeet niet een reminder te sturen!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *