Zichtbaarheid online en offline

Gea Simons
jan 13, 2022
Zichtbaarheid online en offline _ Praktische tips en informatie over website maken en onderhouden, SEO en e-mailmarketing _ Jouw technische coach

Je kunt trots op jezelf zijn. Je hebt een prachtig bedrijf en je website is het visitekaartje van jouw bedrijf. Het hele plaatje klopt. Als nu ook klanten je maar wisten te vinden. Tijd om dus te werken aan de zichtbaarheid van jouw bedrijf. Je moet tenslotte gezien worden om klanten te trekken. Maar wat is nu beter voor jouw bedrijf? Kun je beter werken aan de online zichtbaarheid of offline zichtbaarheid?

Wat is beter, werken aan online of offline zichtbaarheid online?

Voor elk bedrijf is zichtbaarheid belangrijk. Om goed zichtbaar te worden voor je klanten is het echter geen kwestie van kiezen voor het één of het ander, maar juist de perfecte combinatie van online en offline zichtbaarheid vinden voor jouw bedrijf. Waarom? Mensen kopen nog steeds van mensen. Je klant wil dus weten wie jij bent. Daarom zul je jezelf online moeten laten zien via onder andere sociale media, maar zeker ook offline door bijvoorbeeld op markten en beurzen te gaan staan, aanwezig te zijn op netwerkbijeenkomsten of je te laten interviewen door een plaatselijke krant.

Maak reclame voor jezelf

De makkelijkste en goedkoopste manier om je zichtbaarheid te vergroten ben jij. Jij bent het “uithangbord” van jouw online onderneming. Maak daar dus ook gebruik van door reclame voor jezelf te maken bij vrienden, familie, kennissen, op de sportclub, op het schoolplein, in het café en overal waar het maar kan. Zorg dat je altijd visitekaartjes bij je hebt om uit te delen zodat de mensen die jou al kennen – wat al een stap gewonnen is – naar je website gaan en diensten of producten bij je afnemen.

De zoekmachine

Om je zichtbaarheid te verbeteren is het optimaliseren van de vindbaarheid in de zoekmachine een absolute must. Door op je pagina’s duidelijke teksten en kopteksten te hebben, je afbeeldingen te voorzien van ALT teksten en door goede meta titel en omschrijvingen te gebruiken, vergroot je sterk de kans dat je gevonden wordt.

Maar de zoekmachine is meer dan Google alleen. Kanalen als Pinterest en YouTube worden steeds meer als zoekmachine gebruikt. Kijk ook zeker dus naar deze kanalen om te zien wat de mogelijkheden zijn voor jouw bedrijf.

Sociale media

Je kunt er als bedrijf echt niet meer om heen, sociale media. Als je jouw klanten wil bereiken zul je op sociale media aanwezig moeten zijn. Een ideale combinatie is er niet, althans niet een standaard. Want elke onderneming is anders en heeft een andere doelgroep. Ook is het niet nodig overal aanwezig te zijn. Door doelgroep onderzoek te doen weet je waar jouw doelgroep het meest te vinden is en op welk kanaal je jezelf het beste kunt focussen.

Er zijn veel verschillende kanalen die je kunt gebruiken. WhatsApp heeft inmiddels in Nederland qua populariteit Facebook ingehaald, echter is adverteren en klanten bereiken via dit medium nog lastig. Facebook is dan een beter alternatief. Richt jij jezelf op zakelijke klanten, dan kun je beter aanwezig zijn op LinkedIn en Twitter. Daarnaast is Instagram een belangrijk kanaal voor zowel B2B als B2C.

Kijk naast het delen van content met je volgers en reageren op content bij anderen ook eens naar de verschillende groepen op deze kanalen. Waar kun jij jezelf laten zien als expert op jouw vakgebied? Beantwoord in de groepen vragen, bied je hulp aan waar kan. Ook op deze manier maak je jezelf steeds meer zichtbaar.

Bloggen

Bloggen is een “must” voor een online ondernemer. Via een blog kun je jouw kennis delen met je (toekomstige) klanten. Je kunt laten zien dat ze bij jou echt aan het juiste adres zijn. Deel tips, foto’s ter inspiratie, uitleg over een product of dienst en trends. Ook kun je het blog gebruiken om uitgebreid antwoord te geven op vragen van je klanten. Door te zorgen voor inhoudelijk goede content trek je meer klanten naar je website. En dat niet alleen. Google houdt van goede content en daarom zal een blog met de juiste zoektermen ook zorgen voor betere vindbaarheid en positionering.

Persberichten versturen

Een goede manier om naamsbekendheid te creëren en aandacht voor je online bedrijf en producten te krijgen is het versturen van persberichten. Dit kun je zelf doen, maar ook zeker via gespecialiseerde bureaus. Dit laatste heeft misschien nog wel de voorkeur omdat de bureaus de juiste contactpersonen voor zowel online (blogs) als offline (bladen, kranten) kennen en weten te bereiken. Een investering die zeker de moeite waard is.

Netwerken

Als laatste nog netwerken. Het is goed om af en toe ook naar netwerkbijeenkomsten te gaan om jezelf zichtbaar te maken. Je zult verrast zijn wat hier uit voort kan komen. Zorg ook hier dat je altijd visitekaartjes bij je hebt om uit te delen.

Daarnaast kan jouw netwerk van collega’s en klanten ook voor je gaan werken door mond-op-mond reclame. Ikzelf krijg bijvoorbeeld veel klanten vanuit mond-op-mond reclame. Weet dat jouw beste ambassadeurs in je netwerk je tevreden klanten zijn. Die mag je dus best een beetje pamperen.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *