Steeds meer online bedrijven stoppen met het versturen van nieuwsbrieven. Een tendens met als voornaamste reden te veel werk met te weinig rendement. Hiermee lijkt e-mail marketing snel iets van het verleden te worden. Is dat terecht? Zeker niet, want nieuwsbrieven zijn juist een geweldige tool om (potentiële) klanten te bereiken.
E-mail marketing: de statistieken
De DDMA (Data Driven Marketing Association) doet elk jaar onderzoek naar inzicht in de effectiviteit van e-mail campagnes. Zij publiceerde juni 2019 de nieuwste editie van de DDMA Nationale E-mail Benchmark. En de uitkomst van het onderzoek is duidelijk: het percentage lezers dat nieuwsbrieven opent is bijna 4 x hoger dan het percentage een bericht te zien krijgt op Facebook.
Confirmed open ratio (COR)
Totaal 38,0%
B2C 37,3%
B2B 38,6%
Click Through Rate (CTR)
Totaal 7,0%
B2C 6,8%
B2B 7,3%
Click To Open Rate (CTO)
Totaal 16,3%
B2C 15,7%
B2B 17,7%
In mijn ogen is deze uitkomst reden genoeg om e-mail marketing als vast onderdeel van je marketing strategie te blijven hanteren. Er is wel een grote maar, bulk e-mails uitsluitend en alleen gericht op promotie werken niet meer. Je zult als online ondernemer moeten omdenken en in de huid van je ontvangers moeten kruipen.
Hoe haal je meer uit je nieuwsbrieven anno 2019?
Kijk eens naar jezelf. Welke nieuwsbrieven lees je en welke gooi je gelijk de prullenbak in? Anno 2019 is één ding duidelijk: e-mail marketing louter en alleen gericht op verkopen is verleden tijd. Uit het onderzoek van DDMA komt naar voren dat juist persoonlijke – op een kleine groep gerichte – nieuwsbrieven het beste resultaat opleveren. Niet langer meer bulk e-mails versturen dus, maar je doelgroep segmenteren. Spreek daarnaast de ontvanger ook persoonlijk aan, zowel in het onderwerp als in je begroeting.
Met aandacht voor nieuwsbriefabonnees
Aandacht is het sleutelwoord. Door de ontvanger op naam aan te spreken en ook door de content aan te passen aan zijn of haar behoefte. Promotie nieuwsbrieven zijn al lang niet meer in trek, bied met je nieuwsbrief je lezers juist meerwaarde. Bijvoorbeeld door een gratis download toe te voegen of door het geven van tips en informatie. Pamper je lezers met exclusieve aanbiedingen of acties en zet ze vooral in het zonnetje.
Versturen op het juiste moment
Het tijdstip van verzending is essentieel voor een goede openingsratio. Je wilt tenslotte niet in de massa verdwijnen. Toch kiezen de meeste ondernemers er voor hun nieuwsbrief op een werkdag in de ochtend te versturen. Er is daarbij geen onderscheid tussen B2B en B2C. En juist de ochtend heeft een negatieve impact op de openings- en doorklikratio. Je kunt er als bedrijf dus veel beter voor kiezen om je nieuwsbrief buiten spitstijd te versturen en dus ’s avonds na 20.00 uur of zelfs in het weekend, zeker als B2C bedrijf.
Nieuwsbrief do’s en don’ts
Wil je nog meer uit je nieuwsbrief halen? Het blog Nieuwsbrief do’s en don’ts geeft je een houvast om je nieuwsbrief te verbeteren en er alles uit te halen.
0 reacties