Hoe word je online bedrijf gevonden in Google?

Gea Simons
jul 30, 2019

Zoekmachines zoals Google kunnen enorm veel bezoekers naar je website sturen. Allemaal potentiële klanten, als je het goed aanpakt tenminste. Wil je als online bedrijf gevonden worden in Google, dan zijn er twee dingen die je kunt doen. Je kunt je website optimaliseren voor zoekmachines zodat je gevonden gaat worden via de gratis zoekresultaten en je kunt gaan adverteren in zoekmachines. Hieronder leg ik de verschillen uit tussen SEO en SEA en vertel ik waar je het beste voor kan kiezen.

Wat is SEO?

SEO is een afkorting van de Engelse term Search Engine Optimization oftewel zoekmachine optimalisatie. SEO pas je toe door je website zo in te richten dat Google precies weet wat het onderwerp van elke pagina in je website is en voor welke zoekvragen de pagina’s op jouw website het antwoord geven. Hierdoor wordt jouw website in de gratis (organische) zoekresultaten weergegeven als deze aansluit op de zoektermen die de bezoeker ingetypt heeft.Om een voorbeeld te geven: een moeder is op zoek naar een cadeau voor haar kinder en tikt ‘knutselpakketten’ in. Heb jij een online winkel die gespecialiseerd is in knutselpakketten voor kinderen, dan is de kans groot dat jouw website wordt weergegeven.

Door je website slim in te richten en de juiste zoektermen in de teksten te verwerken kom je hoger in de zoekresultaten. Daarnaast zijn ook een technisch goed werkende website, het aantal externe websites dat een link naar jouw site geplaatst heeft en aandacht op sociale media kanalen van invloed op je positie in de zoekresultaten.

SEO is een strategie voor de lange termijn. Het is veel werk en het duurt vaak even voordat je resultaten ziet. Het voordeel van deze strategie is wel dat je gratis hoog in Google kunt komen.

Wat is SEA?

SEA is een afkorting van de Engelse term Search Engine Advertising oftewel zoekmachine-advertenties. Met SEA betaal je Google om jouw website bovenaan de zoekresultaten te tonen. Advertentieruimte koop je door in een veiling te bieden op zoekwoorden. In Nederland wordt hiervoor met name Google Adwords gebruikt.

Hoe wordt je online bedrijf gevonden in Google? | Jouw technische coach

In bovenstaande afbeelding zie je de zoekresultaten van Google, nadat ik gezocht heb op ‘knutselpakketten’. De gele vlakken geven aan waar de advertenties staan. Helemaal bovenaan de pagina dus. In de rechterkolom staan de Google Shopping resultaten. Ook dit zijn betaalde advertenties. In het blauwe vlak, staan de organische (gratis) zoekresultaat. Soms worden er tussen de betaalde en organische zoekresultaten nog de plaatselijke zoekresultaten getoond.

Ga je met SEO aan de slag, dan is je doel om als eerste online bedrijf in het blauwe vlak getoond te worden. Kies je voor SEA, dan is je doel om helemaal bovenaan de pagina of in de rechterkolom weergegeven te worden.

Kies ik voor SEO of SEA?

Als online bedrijf kun je niet zonder SEO. Het vergt een lange adem en kost veel tijd, maar op langere termijn zal dit je het meeste winst opleveren. Je kunt de vindbaarheid met SEO nog eens versnellen door gebruik te maken van Google Search Console.

SEA heeft zeker het voordeel dat je op korte termijn goed gevonden wordt via de zoekmachines. Het nadeel is echter dat je ervoor betaalt. Afhankelijk van de concurrentie kan dit nog best in de papieren lopen. En op het moment dat je stopt met betalen ben je ook direct niet meer zichtbaar.

Als online bedrijf is is gevonden worden een must. Maar daarvoor ben je niet alleen afhankelijk van de zoekmachines. Ook met sociale media kun je jouw vindbaarheid vergroten. Overweeg dus goed of SEA voor jou de investering en tijd waard is.

Gevonden worden in Google kost tijd

Bedenk goed dat gevonden worden in Google tijd kost. SEO als SEA zijn echt een vak apart. Er komt veel bij kijken, wil je echt goede resultaten halen. Vroeger maakte je een website en stond je na een tijdje bijna als vanzelf bovenaan op de eerste pagina in Google. Tegenwoordig zijn er zoveel websites dat dit niet meer opgaat. Je moet er echt hard aan werken en veel tijd in stoppen. Dat begint met een goed zoektermen onderzoek. Je kunt immers pas goed antwoord geven op de zoekvraag van een bezoeker, als je weet welke woorden deze persoon in de zoekmachine intypt.

Dat geldt ook voor SEA. Zonder goed zoektermen onderzoek is de kans groot dat je de plank volledig mis slaat met je advertenties. Je kosten zijn dan onnodig hoog, terwijl de resultaten tegenvallen. Verdiep jezelf hierin of laat je goed adviseren voordat je hiermee aan de slag gaat!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *